Oleh :
Nik Rahimah bt
Nik Mohamed
Ahmad
Tizamuden Shafie
Sekolah
Menengah Kebangsaan Bukit Indah
68000 Ampang
Selangor
ABSTRAK
Tujuan
kajian ini dijalankan adalah untuk menilai persepsi pelajar terhadap Laluan
PPDa Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Indah, Ampang. Persoalan utama yang
dikaji iaitu penilaian laluan PPDa dalam aspek reka bentuk, isi kandungan dan
kesedaran yang timbul hasil dari maklumat lebih jelas tentang bahaya rokok,
arak, inhalen, HIV dan dadah. Kajian ini melibatkan 40 orang pelajar tingkatan
satu hingga tingkatan lima yang terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan SMK
Bukit Indah Ampang. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen penilaian
dalam kajian. Data diproses dan dianalisis secara statistik deskriptif menggunakan
perisian SPSS. Dapatan kajian menunjukkan Laluan PPDa
menarik dari segi reka bentuk dan dapat memberikan maklumat jelas serta
kesedaran kepada pelajar tentang bahaya rokok dan dadah.
Data yang diperolehi melalui item soalan yang berkaitan
dengan tujuan kajian telah diproses dan dianalisis secara statistik deskriptif
menggunakan perisian statistik SPSS. Aspek penilaian persepsi pelajar terhadap
laluan PPDa dari segi reka bentuk dinilai melalui 5 item yang dibina. Min yang
diperolehi untuk aspek ini boleh dirujuk pada Jadual 3.
Jadual 3 Penilaian laluan PPDa dari
aspek reka bentuk
Item
Aspek Reka Bentuk
|
1
Sangat Tidak Setuju
f
(%)
|
2
Tidak
Setuju
f
(%)
|
3
Hampir Setuju
f
(%)
|
4
Setuju
f
(%)
|
5
Sangat Setuju
f
(%)
|
Min
|
Tahap
|
Bahan yang digunakan bersesuaian
|
1
(2.5)
|
0
(0)
|
10
(25)
|
12
(30)
|
17
(42.5)
|
4.10
|
Tinggi
|
Gambar
yang digunakan menarik perhatian
|
0
(0)
|
2
(5)
|
6
(15)
|
15
(37.5)
|
17
(42.5)
|
4.18
|
Tinggi
|
Pemilihan warna dan
ikon adalah bersesuaian dan menarik
|
0
(0)
|
1
(2.5)
|
5
(12.5)
|
17
(42.5)
|
17
(42.5)
|
4.25
|
Tinggi
|
Saiz
paparan maklumat adalah sesuai
|
1
(2.5)
|
1
(2.5)
|
7
(17.5)
|
19
(47.5)
|
12
(30)
|
4.00
|
Tinggi
|
Lokasi Laluan PPDa bersesuaian dan mudah
dikunjungi
|
1
(2.5)
|
0
(0)
|
5
(12.5)
|
11
(27.5)
|
23
(57.5)
|
4.38
|
Tinggi
|
Min
Keseluruhan
|
4.18
|
Tinggi
|
Merujuk kepada Jadual 3, min keseluruhan untuk aspek reka
bentuk laluan PPDa adalah 4.18 yang boleh diklasifikasikan sebagai tahap
persetujuan yang tinggi. Julat nilai min adalah antara 4.00 hingga 4.38. Secara
keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang tinggi untuk setiap item
dalam aspek reka bentuk laluan.
Rajah 1 Penilaian laluan PPDa dari
aspek reka bentuk
Merujuk pada Rajah 1, min untuk item Lokasi Laluan
PPDa bersesuaian dan mudah dikunjungi adalah yang tertinggi iaitu 4.38. Ini menunjukkan
responden bersetuju pada tahap tinggi bahawa lokasi laluan adalah bersesuaian
dan mudah untuk dikunjungi.
Aspek penilaian persepsi pelajar terhadap laluan PPDa
dari segi isi kandungan dinilai melalui 4 item yang dibina. Min yang diperolehi
untuk aspek ini boleh dirujuk pada Rajah 2 dan Jadual 4.
Rajah 2 Penilaian laluan PPDa dari
aspek isi kandungan
Jadual 4 Penilaian laluan PPDa dari
aspek isi kandungan
Item
Aspek Isi Kandungan
|
1
Sangat Tidak Setuju
f
(%)
|
2
Tidak
Setuju
f
(%)
|
3
Hampir Setuju
f
(%)
|
4
Setuju
f
(%)
|
5
Sangat Setuju
f
(%)
|
Min
|
Tahap
|
Bahasa yang digunakan
mudah difahami
|
0
(0)
|
2
(5)
|
2
(5)
|
10
(25)
|
25
(62.5)
|
4.49
|
Tinggi
|
Laluan PPDa ini memberikan
maklumat yang relevan
|
0
(0)
|
1
(2.5)
|
6
(15)
|
13
(32.5)
|
20
(50)
|
4.30
|
Tinggi
|
Maklumat yang disampaikan mudah dibaca
|
0
(0)
|
0
(0)
|
5
(12.5)
|
14
(35)
|
21
(52.5)
|
4.40
|
Tinggi
|
Istilah yang digunakan tepat
|
0
(0)
|
1
(2.5)
|
4
(10)
|
14
(35)
|
21
(52.5)
|
4.38
|
Tinggi
|
Min
Keseluruhan
|
4.39
|
Tinggi
|
Merujuk kepada Jadual 4, min keseluruhan untuk aspek isi
kandungan laluan PPDa adalah 4.39 yang boleh diklasifikasikan sebagai tahap
persetujuan yang tinggi. Julat nilai min adalah antara 4.30 hingga 4.49. Secara
keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang tinggi untuk setiap item
dalam aspek isi kandungan laluan. Min untuk item Bahasa yang digunakan mudah difahami adalah yang tertinggi iaitu 4.49. Ini menunjukkan responden bersetuju
pada tahap tinggi bahawa bahasa yang digunakan untuk laluan adalah mudah untuk
pelajar fahami.
Penilaian persepsi pelajar terhadap laluan PPDa dari
aspek menimbulkan kesedaran agar menghindari dadah, arak, rokok, inhalan dan
HIV dijalankan melalui 4 item yang dibina. Min
yang diperolehi untuk aspek ini boleh dirujuk pada Jadual 5.
Jadual 5 Penilaian laluan PPDa dari aspek menimbulkan
kesedaran
Item
Aspek Menimbulkan Kesedaran
|
1
Sangat Tidak Setuju
f
(%)
|
2
Tidak
Setuju
f
(%)
|
3
Hampir Setuju
f
(%)
|
4
Setuju
f
(%)
|
5
Sangat Setuju
f
(%)
|
Min
|
Tahap
|
Laluan PPDa ini menarik
minat saya untuk mendapatkan maklumat tentang keburukan dadah, arak, rokok,
inhalan dan HIV
|
0
(0)
|
3
(7.5)
|
6
(15)
|
15
(37.5)
|
16
(40)
|
4.10
|
Tinggi
|
Laluan
PPDa memberikan maklumat jelas mengenai keburukan dadah, arak, rokok, inhalan
dan HIV
|
0
(0)
|
0
(0)
|
6
(15)
|
15
(37.5)
|
19
(47.5)
|
4.33
|
Tinggi
|
Laluan PPDa
membantu meningkatkan kefahaman saya tentang bahaya dadah, arak,rokok,
inhalan dan HIV
|
1
(2.5)
|
1
(2.5)
|
4
(10)
|
19
(47.5)
|
15
(37.5)
|
4.15
|
Tinggi
|
Laluan PPDa dapat
menyedarkan saya tentang bahaya dadah, arak,rokok, inhalan dan HIV
|
0
(0)
|
2
(5)
|
2
(5)
|
10
(25)
|
25
(65)
|
4.50
|
Tinggi
|
Min
Keseluruhan
|
4.27
|
Tinggi
|
Rajah 3 Penilaian laluan PPDa dari aspek menimbulkan kesedaran
Merujuk kepada Jadual 5, min keseluruhan untuk aspek laluan
PPDa menimbulkan kesedaran adalah 4.27 yang boleh diklasifikasikan sebagai
tahap persetujuan yang tinggi. Julat nilai min adalah antara 4.10 hingga 4.50.
Secara keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang tinggi untuk setiap
item dalam aspek isi kandungan laluan. Min untuk item Laluan
PPDa dapat menyedarkan saya tentang bahaya dadah, arak,rokok, inhalan dan HIV adalah yang tertinggi iaitu 4.50. Ini
menunjukkan responden bersetuju pada tahap tinggi bahawa laluan PPDa yang
diadakan dapat memberikan kesedaran kepada pelajar.
Min dalam
menilai persepsi pelajar terhadap laluan PPDa untuk keseluruhan aspek adalah
seperti dalam Jadual 6.
Jadual 6 Penilaian persepsi pelajar terhadap laluan
PPDa
Aspek
|
Min
|
Tahap
|
Reka bentuk
|
4.18
|
Tinggi
|
Isi Kandungan
|
4.39
|
Tinggi
|
Kesedaran
|
4.27
|
Tinggi
|
Min
Keseluruhan
|
4.27
|
Tinggi
|
Nilai min untuk keseluruhan aspek adalah 4.27. Ini
menunjukkan min persepsi pelajar terhadap Laluan PPDa Sekolah Menengah Bukit
Indah dalam kesemua aspek reka bentuk, isi kandungan dan keberkesanan adalah
tinggi. Laluan PPDa menarik dari segi reka bentuk dan dapat memberikan maklumat
jelas serta kesedaran kepada pelajar tentang bahaya rokok dan dadah.
No comments:
Post a Comment