Social Icons

Pages

Sunday 29 June 2014

PENILAIAN LALUAN PPDa SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT INDAH AMPANG SELANGOR


Oleh :
Nik Rahimah bt Nik Mohamed
Ahmad Tizamuden Shafie
Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Indah
68000 Ampang Selangor


ABSTRAK
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menilai persepsi pelajar terhadap Laluan PPDa Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Indah, Ampang. Persoalan utama yang dikaji iaitu penilaian laluan PPDa dalam aspek reka bentuk, isi kandungan dan kesedaran yang timbul hasil dari maklumat lebih jelas tentang bahaya rokok, arak, inhalen, HIV dan dadah. Kajian ini melibatkan 40 orang pelajar tingkatan satu hingga tingkatan lima yang terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan SMK Bukit Indah Ampang. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen penilaian dalam kajian. Data diproses dan dianalisis secara statistik deskriptif menggunakan perisian SPSS. Dapatan kajian menunjukkan Laluan PPDa menarik dari segi reka bentuk dan dapat memberikan maklumat jelas serta kesedaran kepada pelajar tentang bahaya rokok dan dadah.


    DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN

Data yang diperolehi melalui item soalan yang berkaitan dengan tujuan kajian telah diproses dan dianalisis secara statistik deskriptif menggunakan perisian statistik SPSS. Aspek penilaian persepsi pelajar terhadap laluan PPDa dari segi reka bentuk dinilai melalui 5 item yang dibina. Min yang diperolehi untuk aspek ini boleh dirujuk pada Jadual 3.





Jadual 3 Penilaian laluan PPDa dari aspek reka bentuk
Item
Aspek Reka Bentuk
1
Sangat Tidak Setuju
f
(%)
2
Tidak
Setuju

f
(%)
3
Hampir Setuju

f
(%)
4
Setuju


f
(%)
5
Sangat Setuju

f
(%)
Min
Tahap

Bahan yang digunakan bersesuaian


1
(2.5)

0
(0)

10
(25)

12
(30)

17
(42.5)

4.10

Tinggi
Gambar yang digunakan menarik perhatian

0
(0)
2
(5)
6
(15)
15
(37.5)
17
(42.5)
4.18
Tinggi
Pemilihan warna dan ikon adalah bersesuaian dan menarik

0
(0)
1
(2.5)
5
(12.5)
17
(42.5)
17
(42.5)
4.25
Tinggi
Saiz paparan maklumat adalah sesuai

1
(2.5)
1
(2.5)
7
(17.5)
19
(47.5)
12
(30)
4.00
Tinggi
Lokasi Laluan PPDa bersesuaian dan mudah dikunjungi
1
(2.5)
0
(0)
5
(12.5)
11
(27.5)
23
(57.5)
4.38
Tinggi

Min Keseluruhan








4.18

Tinggi


Merujuk kepada Jadual 3, min keseluruhan untuk aspek reka bentuk laluan PPDa adalah 4.18 yang boleh diklasifikasikan sebagai tahap persetujuan yang tinggi. Julat nilai min adalah antara 4.00 hingga 4.38. Secara keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang tinggi untuk setiap item dalam aspek reka bentuk laluan.








Rajah 1 Penilaian laluan PPDa dari aspek reka bentuk

Merujuk pada Rajah 1, min untuk item Lokasi Laluan PPDa bersesuaian dan mudah dikunjungi adalah yang tertinggi iaitu 4.38. Ini menunjukkan responden bersetuju pada tahap tinggi bahawa lokasi laluan adalah bersesuaian dan mudah untuk dikunjungi.

Aspek penilaian persepsi pelajar terhadap laluan PPDa dari segi isi kandungan dinilai melalui 4 item yang dibina. Min yang diperolehi untuk aspek ini boleh dirujuk pada Rajah 2 dan Jadual 4.
Rajah 2 Penilaian laluan PPDa dari aspek isi kandungan


Jadual 4 Penilaian laluan PPDa dari aspek isi kandungan
Item
Aspek Isi Kandungan
1
Sangat Tidak Setuju
f
(%)
2
Tidak
Setuju

f
(%)
3
Hampir Setuju

f
(%)
4
Setuju


f
(%)
5
Sangat Setuju

f
(%)
Min
Tahap

Bahasa yang digunakan mudah difahami


0
(0)

2
(5)

2
(5)

10
(25)

25
(62.5)

4.49

Tinggi
Laluan PPDa ini memberikan maklumat yang relevan

0
(0)
1
(2.5)
6
(15)
13
(32.5)
20
(50)
4.30
Tinggi
Maklumat yang disampaikan mudah dibaca

0
(0)
0
(0)
5
(12.5)
14
(35)
21
(52.5)
4.40
Tinggi
Istilah yang digunakan tepat
0
(0)
1
(2.5)
4
(10)
14
(35)
21
(52.5)
4.38
Tinggi

Min Keseluruhan







4.39

Tinggi


Merujuk kepada Jadual 4, min keseluruhan untuk aspek isi kandungan laluan PPDa adalah 4.39 yang boleh diklasifikasikan sebagai tahap persetujuan yang tinggi. Julat nilai min adalah antara 4.30 hingga 4.49. Secara keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang tinggi untuk setiap item dalam aspek isi kandungan laluan. Min untuk item Bahasa yang digunakan mudah difahami  adalah yang tertinggi iaitu 4.49. Ini menunjukkan responden bersetuju pada tahap tinggi bahawa bahasa yang digunakan untuk laluan adalah mudah untuk pelajar fahami.

Penilaian persepsi pelajar terhadap laluan PPDa dari aspek menimbulkan kesedaran agar menghindari dadah, arak, rokok, inhalan dan HIV dijalankan melalui 4 item yang dibina. Min yang diperolehi untuk aspek ini boleh dirujuk pada Jadual 5.




Jadual 5  Penilaian laluan PPDa dari aspek menimbulkan kesedaran
Item
Aspek Menimbulkan Kesedaran
1
Sangat Tidak Setuju
f
(%)
2
Tidak
Setuju

f
(%)
3
Hampir Setuju

f
(%)
4
Setuju


f
(%)
5
Sangat Setuju

f
(%)
Min
Tahap
Laluan PPDa ini menarik minat saya untuk mendapatkan maklumat tentang keburukan dadah, arak, rokok, inhalan dan HIV


0
(0)

3
(7.5)

6
(15)

15
(37.5)

16
(40)

4.10

Tinggi
Laluan PPDa memberikan maklumat jelas mengenai keburukan dadah, arak, rokok, inhalan dan HIV

0
(0)
0
(0)
6
(15)
15
(37.5)
19
(47.5)
4.33
Tinggi
Laluan PPDa membantu meningkatkan kefahaman saya tentang bahaya dadah, arak,rokok, inhalan dan HIV

1
(2.5)
1
(2.5)
4
(10)
19
(47.5)
15
(37.5)
4.15
Tinggi
Laluan PPDa dapat menyedarkan saya tentang bahaya dadah, arak,rokok, inhalan dan HIV
0
(0)
2
(5)
2
(5)
10
(25)
25
(65)
4.50
Tinggi

Min Keseluruhan







4.27

Tinggi


Rajah 3  Penilaian laluan PPDa dari aspek menimbulkan kesedaran

Merujuk kepada Jadual 5, min keseluruhan untuk aspek laluan PPDa menimbulkan kesedaran adalah 4.27 yang boleh diklasifikasikan sebagai tahap persetujuan yang tinggi. Julat nilai min adalah antara 4.10 hingga 4.50. Secara keseluruhan, responden memberikan persetujuan yang tinggi untuk setiap item dalam aspek isi kandungan laluan. Min untuk item Laluan PPDa dapat menyedarkan saya tentang bahaya dadah, arak,rokok, inhalan dan HIV  adalah yang tertinggi iaitu 4.50. Ini menunjukkan responden bersetuju pada tahap tinggi bahawa laluan PPDa yang diadakan dapat memberikan kesedaran kepada pelajar.

Min dalam menilai persepsi pelajar terhadap laluan PPDa untuk keseluruhan aspek adalah seperti dalam Jadual 6.

Jadual 6  Penilaian persepsi pelajar terhadap laluan PPDa
Aspek
Min
Tahap

Reka bentuk


4.18

Tinggi
Isi Kandungan

4.39
Tinggi
Kesedaran

4.27
Tinggi
Min Keseluruhan

4.27
Tinggi



Nilai min untuk keseluruhan aspek adalah 4.27. Ini menunjukkan min persepsi pelajar terhadap Laluan PPDa Sekolah Menengah Bukit Indah dalam kesemua aspek reka bentuk, isi kandungan dan keberkesanan adalah tinggi. Laluan PPDa menarik dari segi reka bentuk dan dapat memberikan maklumat jelas serta kesedaran kepada pelajar tentang bahaya rokok dan dadah.

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates