Oleh :
Nik Rahimah bt
Nik Mohamed
Ahmad
Tizamuden Shafie
Sekolah
Menengah Kebangsaan Bukit Indah
68000 Ampang
Selangor
ABSTRAK
Tujuan
kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji hubungan antara masalah ponteng dan
merokok dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Indah, Ampang.
Kajian ini melibatkan 20 orang pelajar tingkatan tiga hingga tingkatan lima
yang terdiri daripada pelajar yang dikenalpasti mempunyai kes ponteng. Borang soal
selidik digunakan sebagai instrumen penilaian dalam kajian. Data diproses dan
dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan korelasi Pearson. Dapatan
kajian menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pelajar yang
ponteng dan amalan merokok.
Data yang diperolehi melalui item soalan yang berkaitan
dengan tujuan kajian telah diproses dan dianalisis menggunakan perisian
statistik SPSS.
Jadual 1 Korelasi Pearson
Item
Aspek
|
Kekerapan ponteng dalam seminggu
|
Kekerapan
merokok dalam seminggu
|
||
Kekerapan ponteng dalam seminggu
Kekerapan
merokok dalam seminggu
|
Korelasi Pearson
Sig.(2-tailed)
|
1
|
.418
.176
|
Jadual 1 menunjukkan nilai indeks korelasi bagi kekerapan
ponteng seminggu dengan kekerapan merokok dalam masa seminggu. Oleh kerana nilai ini lebih besar dari nilai signifikan,maka
ia menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara kekerapan ponteng dengan amalan merokok.
Jadual 2 Aspek faktor ponteng
Item
Faktor Ponteng
|
Kekerapan
|
%
|
Pengaruh kawan
|
4
|
19
|
Pengajaran
guru
|
3
|
14.3
|
Perasaan bosan
|
8
|
38.1
|
Lain-lain
|
5
|
23.8
|
Merujuk pada Jadual 2, 8 responden memberi maklumbalas
penyebab mereka mula ponteng adalah kerana perasaan bosan. Faktor lain-lain
yang dinyatakan oleh responden termasuk tanpa
sebab, cikgu bosan dan belajar
sendiri.
Aspek kekerapan ponteng dalam masa sehari boleh dirujuk pada
Jadual 3 seperti di bawah :
Jadual 3 Kekerapan ponteng dalam
masa sehari
Item
|
1
f
(%)
|
2
f
(%)
|
3
f
(%)
|
4
f
(%)
|
Min
|
Berapa kerap anda ponteng
dalam masa sehari?
|
8
(38.3)
|
7
(33.3)
|
1
(4.8)
|
1
(4.8)
|
1.71
|
Merujuk kepada Jadual 3, kekerapan tertinggi adalah 1
kali dalam masa satu hari, pelajar akan ponteng. Min untuk kekerapan ponteng
dalam masa satu hari adalah 1.71.
Jadual 4 Kekerapan ponteng dalam
masa seminggu
Item
|
1
f
(%)
|
2
f
(%)
|
3
f
(%)
|
4
f
(%)
|
5
f
(%)
|
Min
|
Berapa kerap anda ponteng
dalam masa seminggu?
|
4
(19)
|
7
(33.3)
|
3
(14.3)
|
0
(0)
|
2
(9.5)
|
2.31
|
Merujuk kepada Jadual 4, kekerapan tertinggi adalah 2
kali dalam masa seminggu, pelajar akan ponteng. Min untuk kekerapan ponteng
dalam masa seminggu adalah 2.31.
Jadual 5 Perkara yang dilakukan
semasa ponteng
Item
|
Kekerapan
|
%
|
Sembang dengan kawan di luar kelas
|
12
|
57.1
|
Bermain
di padang
|
4
|
19
|
Merokok
|
3
|
14.3
|
Tidur
|
3
|
14.3
|
Keluar
kawasan sekolah
|
-
|
-
|
Lain-lain
|
1
|
4.8
|
Merujuk pada Jadual 5, kekerapan tertinggi menunjukkan 12
orang responden memberi maklumbalas perkara yang dilakukan semasa mereka
ponteng adalah sembang dengan kawan di
luar kelas. Aktiviti lain yang dilakukan semasa ponteng adalah bermain di padang, tidur dan juga merokok.
No comments:
Post a Comment