Social Icons

Pages

Saturday 13 July 2013

Minit Mesyuarat Pelaksana PPDa - Bilangan 2

               SPSK PK 07/3


SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT INDAH

MINIT MESYUARAT PELAKSANA PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAH (PPDa) BIL. 2/2013

Tarikh                          : 9 JULAI 2013

Masa                           : 2.15 – 3.30 PETANG

Tempat                        : BILIK WAWASAN

Pengerusi                    : PN. NORLILAH BINTI ISMAIL

Kehadiran(Bilangan)   : 78/78



1
NORLILAH BINTI ISMAIL
2
KAMARUDIN BIN MD NOOR
3
ZAINON BINTI MD ALI
4
NOORALIZAN BINTI IDRUS @ IDROS
5
ABDUL MANAF BIN MIRBAS KHAN
6
AHMAD TIZAMUDEN BIN SHAFIE
7
ANISAH BINTI MUHAMAD
8
CHE SUFFIAN BIN CHE AB RAHMAN
9
HASLINAH BINTI AHMAD
10
INGRID SARINA RUEH
11
JAMALIAH BINTI AB AZIZ
12
JAYASELAN A/L GOVINDASAMY
13
KHAIRIAH BINTI ABDUL HADI
14
LEW AI WEI @ LEOW AI WEI
15
MAZNIAIDA BINTI AMIR
16
MOHAMAD JAIS BIN HJ MOHAMAD NOOR
17
MOHD HAIRIL NIZAM BIN BASRI
18
MOHD ZULKHAIRI BIN MOHD NADZRI
19
MOHD HAIRY BIN MAT USOP
20
MOHD NAZREE BIN CHE MAN
21
NAN AINI BINTI MOHAMAD TAHIR
22
NAZAIRO BINTI MAMAT
23
NAZIHAH BINTI HJ SHAFIE
24
NIK RAHIMAH BINTI NIK MOHAMED
25
NOOR HASINAL BINTI MOHD ALI
26
NORAINI BT AHMAD
27
NORIANA BINTI MOHD NOR
28
NORLIA BINTI AHMAD
29
NORLIHAN BTE SALIM
30
NURFADHILAH BINTI AHMAD FADLI
31
NURHAZWANI BINTI ZAIDI
32
NURRUL AMANI BINTI SARKAWI
33
NURUL HANIZA BINTI AWALLUDIN
34
NURSUHANI BINTI AHMAD
35
NURZARINA BINTI IBRAHIM
36
RADZIAH BINTI OYAB
37
RAFIDAH BINTI A. MAJID
38
RATHA A/P SUBRAMANIAM
39
ROSHITA BINTI SULAIMAN
40
ROSMEIRA BINTI MOHAMAD @ ALI
41
SARASWATHY A/P M.SELVARAJ
42
SITI WAHIDA BINTI MUKHETA
43
SUAIBAH BINTI MUHAMMAD
44
SURIANARAYANAN A/L GAVARASU
45
TEE LIAN HONG
46
THARWAT BINTI MUHAMMAD
47
TENGKU NOR AZLINI BT TENGKU MUHAMMAD
48
WAN HASNIDA BINTI ABDULLAH
49
ZAINON BINTI MD ALI
50
ZAMRI BIN MD ZAIN
51
ZANZURI BIN MOHAMAD
52
ZARINA BINTI JUPRI
53
ZARINAH BINTI AB RAHMAN
54
ZAWIAH BINTI AWANG @ ISMAIL
55
ZURAIDAH BINTI MAIDIN
56
EMA ROZAINI BINTI SUKIM
57
MUNIRAH BINTI ABDUL RAHMAN
58
NOR HAFIZAH BINTI SALEHUDDIN
59
NORHANI BINTI ABD RAHMAN
60
NORLIZAWATI BINTI MUSTAFA
61
ZAIDAH NOR BINTI AHMAD
62
ZURAIDA BINTI ABD NOH
63
ZAINON BT KHALID
64
AZURA BT ABDUL RAOF
65
FAUZIAH BINTI MAHMOOD
66
MAZURA BT MAKHTAR
67
NURSYAHADAH BINTI ROSLAN
68
NURUL EZZAH BINTI HAMZAH
69
NURUL NADIAH BINTI RAMLY
70
ROHAYA BINTI NIK MUSTOPAR
71
SUHAIMI BIN SAPIEE@HAMDAN
72
SULLIZA BT MOHAMMAD
73
UMI KALTHUM BINTI JIMANGIN
74
MOHD JAMIL HAFIZ BIN MD YUSOFF
75
MUHD HAZROMIE BIN ZULLKIFLI
76
NOR EMALINA BINTI ABDUL RAZAK
77
NORKHALIDATUL ASREEN BINTI KHALID
78
YON FARHAH BT JAMALUDIN


                                         


Urusetia                       : Pn. Nor Hafizah Binti Salehuddin


1



2

PERUTUSAN PENGERUSI
1.1.Pengerusi memulakan majlis dengan bacaan Al-Fatihah dan mengucapkan terima kasih diatas kehadiran para guru untuk sesi mesyuarat pada kali ini.

MEMBENTANG DAN MENGESAHKAN MINIT MESYUARAT
2.1.Dicadang untuk disahkan oleh Pn. Tharwat.
2.2.Disokong untuk pengesahan oleh En. Ahmad Tizamuden.

3
LAPORAN PEMANTAUAN PPDA OLEH PEJABAT PELAJARAN DAERAH GOMBAK

3.1.Penyelaras
      3.1.1.Penilaian kendiri harus selaras dengan pemantauan PPD.
      3.1.2.Penilaian peringkat negeri adalah pada 24 September 2013.
      3.1.3.Sekolah perlu ada pelan lantai (seperti pelan kebakaran).
      3.1.4.Sediakan item soal selidik untuk penilaian program.
      3.1.5.Adakan surat pelantikan guru, pelantikan pengawas PPDa dan surat kebenaran ibu bapa.
      3.1.6.Semasa penilaian peringkat negeri perlu ada:
               3.1.6.1.Juruacara (pelajar)
               3.1.6.2.Ucapan Pengetua
               3.1.6.3.Tayangan video korporat
               3.1.6.4.Ucapan wakil hakim (jika ada)
               3.1.6.5.Penilaian lokasi dan fail oleh hakim (berlangsung serentak)
                                                                                                  Tindakan : Penyelaras

3.2.Setiausaha
     3.2.1.Perlu membuat persediaan mesyuarat yang lengkap.
     3.2.2.Semasa penilaian, semua dokumen haruslah dikemaskini berdasarkan tahun semasa. Untuk fail induk, dokumen yang disimpan adalah dokumen 3 tahun ke belakang sahaja. Fail yang mengandungi lebih daripada 100 helai atau berketebalan lebih daripada 1 inci perlu ditutup dan dibuka fail baru yang sama.
     3.2.3.Semua senarai AJK dan carta organisasi bagi induk, pelaksana dan pelajar perlu dikepilkan di dalam setiap fail putih induk.
     3.2.4.Visi dan Misi PPDa di peringkat KPM dan juga sekolah perlu dikepilkan di dalam setiap fail putih induk.
     3.2.5.Setiap minit mesyuarat perlu ada:
              3.2.5.1.Bukti surat panggilan mesyuarat diterima beserta tandatangan.
              3.2.5.2.Senarai kehadiran mesyuarat beserta tandatangan.
              3.2.5.3.Rekod penyerahan minit kepada semua ahli mesyuarat beserta
              tandatangan.
3.2.6.Perlu ada sekurang-kurangnya 4 minit mesyuarat didalam fail induk dan juga fail Elemen 4 selain pembentangan kertas kerja.
3.2.7.Salinan takwim dikepilkan di dalam fail.
3.2.8.Senarai pendek bilangan mesyuarat diadakan di dalam fail induk.
                                                                                            Tindakan : S/U I dan S/U II

3.3.Elemen 1: Lokasi dan Susun Atur
     3.3.1.Pemurnian setiap laporan stesen/segmen/projek-projek khas.
     3.3.2.Aspek keselamatan perlu ada:
              3.3.2.1.Pelan tapak kebakaran.
              3.3.2.2.Direktori yang dibuat dalam kertas berwarna terang.                                     
                                                   Tindakan : Ketua induk, ketua stesen dan segmen

3.4.Elemen 2: Visi dan Misi
     3.4.1.Penyebaran Visi dan Misi PPDa sewaktu perhimpunan direkodkan dalam laporan guru bertugas. Buku tersebut haruslah difotostat, highlight pada bahagian terlibat seterusnya dikepilkan dalam fail.
                                                    Tindakan : Ketua induk dan guru bertugas harian
    
3.5.Elemen 3: Struktur Organisasi
     3.5.1.Pembetulan tajuk carta organisasi kepada senarai AJK.
     3.5.2.Senarai AJK perlu diletakkan nama beserta jawatan. Senarai dimulai dengan penasihat, pengerusi, timbalan pengerusi, naib pengerusi I, naib pengerusi II dan seterusnya.
     3.5.3.Gambar boleh diletakkan sebagai nilai tambah dokumentasi.
     3.5.4.Carta dan senarai AJK dalam saiz besar diletakkan pada papan info di pintu     
              masuk sekolah.
                                                                                                Tindakan : Ketua induk

3.6.Elemen 4: Pengurusan Fail dan Dokumentasi
      3.6.1.Analisis kajian dan laman blog perlu dimasukkan dalam fail induk.
      3.6.2.Perlu ada cara-cara untuk mengenalpasti kes.
     3.6.3.Rekod penglibatan kes perlu ada:
             3.6.3.1.Cara-cara mengenalpasti.
             3.6.3.2.Analisis kajian.
             3.6.3.3.Susulan sesi kaunseling.
             3.6.3.4.Rekod pemantauan kes.
             3.6.3.5.Status statistik disahkan oleh pengetua.
     3.6.4.Kajian tindakan boleh diadakan fail lain kerana mempunyai dokumen yang
              banyak.
     3.6.5.Borang B5 boleh dimasukkan ke dalam kajian tindakan.
                                                                                                 Tindakan : Ketua induk

3.7.Elemen 5: Pengurusan Sudut dan Lorong
     3.7.1.Keberkesanan bahan (rujuk kepada analisis borang soal selidik) perlu
              disertakan sebagai bukti dalam dokumentasi.
     3.7.2.Rekod lawatan boleh dihantar ke kelas-kelas untuk diisi.
     3.7.3.Bukti penggunaan bahan perlu ada:
              3.7.3.1.Gambar pelajar di lokasi.
              3.7.3.2.Muka hadapan buku latihan.
              3.7.3.3.Tajuk bahan.
              3.7.3.4.Highlight isi yang diambil dari lokasi.
                                                                                                 Tindakan : Ketua induk

3.8.Elemen 6: Perancangan dan Pelaksanaan
     3.8.1.Kertas kerja pembangunan, pelan lokasi, AJK, rasional projek, soal selidik (sekurang-kurangnya 20 responden) dan analisis yang disahkan perlu diletakkan di dalam fail.
     3.8.2.Takwim induk (SMKBI) dan juga takwim cabutan (PPDa SMKBI) perlu diletakkan di dalam fail.
     3.8.3.Pematuhan takwim perlu ada:
              3.8.3.1.Tarikh dirancang.
              3.8.3.2.Tarikh dilaksana.
              3.8.3.3.Justifikasi mengapa gagal dilaksanakan.
     3.8.4.Jika terdapat program baru yang tiada di dalam takwim induk, boleh ditulis di dalam takwim tersebut dengan menggunakan pensel atau pen merah serta dinyatakan justifikasi di dalam pematuhan takwim.
     3.8.5.Program yang wajib diadakan setiap tahun adalah:
              3.8.5.1.Hari Anti Dadah Kebangsaan – 25 Februari
              3.8.5.2.Hari Anti Dadah Antarabangsa – 19 September
              3.8.5.3.Minggu Anti Dadah Sekolah & Minggu Anti Dadah Kebangsaan
              3.8.5.4.SLAD
              3.8.5.5.Ujian Urin
                                  Tindakan : Ketua induk, penyelaras, ketua stesen & segmen

3.9.Elemen 7: Kemenjadian Murid
     3.9.1.Peranan PPDA perlu mempunyai gambar mengikut huraian peranan.
     3.9.2.Pengawas sebagai PRO memerlukan penglibatan pengawas PPDa di luar
              kawasan sekolah contohnya semasa Karnival PPDa, lawatan penanda aras
              dan lain-lain.
     3.9.3.Perlu pengiktirafan daripada pihak luar sabagai contoh PPD.
     3.9.4.Pelajar-pelajar yang terlibat dengan aktiviti boleh diberi sijil penghargaan
              sebagai contoh 5 minit Anti Dadah.
     3.9.5.Perlu ada surat pelantikan pengawas PPDa, surat kebenaran ibu bapa, watikah lantikan pengawas PPDa dan juga sijil pengiktirafan.
                                                                                                 Tindakan : Ketua induk


3.10.Elemen 8: Kesan HALO
     3.10.1.Impak sudut ke sekolah lain boleh didokumentasikan melalui gambar-gambar pengawas PPDa SMKBI ke sekolah lain sambil mengedarkan brochure PPDa.
                                                                                                 Tindakan : Ketua induk

3.11.Elemen 9: Sumbangan Agensi Luar
   3.11.1.Perincian penggunaan dana PPDa perlu diadakan serta disahkan oleh
              pengetua.
   3.11.2.Nama-nama syarikat yang telah difaks surat mohon sumbangan perlu
              disenarai dan dimasukkan dalam fail putih.
   3.11.3.Setiap helaian buku lejer perlu disahkan oleh pengetua.
   3.11.4.Nombor rujukan surat perlu diperbetul,
   3.11.5.Surat memohon sumbangan peralatan daripada Pustaka Rakyat perlu
              dibuat.
   3.11.6.Perlu mendapatkan pengiktirafan daripada PPD, AADK, Pibg dan
              sebagainya.
   3.11.7.Penyata Pibg perlu dilampirkan di dalam fail.
   3.11.8.Sumbangan tunai perlu disertakan dengan gambar.
                                                             Tindakan : Ketua induk dan bendahari PPDa

3.12.Lain-lain
    3.12.1.Jika terdapat poster-poster terbaru, boleh dikemaskini pada sudut-sudut.
    3.12.2.Elemen 3, 4 dan 5 menampung wajaran paling banyak semasa penilaian
               iaitu 68 markah.
    3.12.3.Dokumentasi projek khas perlu diadakan oleh semua ketua stesen dan
               segmen. Segala yang didokumentasikan dalam fail perlu dimaujudkan
               semasa pemantauan.
    3.12.4.Segala tindakan pembetulan yang disenaraikan oleh PPD perlu dilaksana
               dan dihantar pada 16 Julai 2013.
    3.12.5.Pemantauan terakhir oleh pihak PPD sebelum penilaian sebenar adalah
               pada 4 September 2013.
    3.12.6.Penilaian Peringkat Negeri 2013 adalah pada 24 September 2013.
                                                                                                    Tindakan : Makluman



5
UCAPAN PENANGGUHAN
Pengerusi mengucapkan terima kasih kepada semua ahli mesyuarat. Mesyuarat disudahi dengan bacaan surah Al-Asr dan ditangguhkan pada jam 3.30 petang.


Disediakan  oleh,                                                                               Disemak  Oleh,


..........................................………...                                              ...........……........................
( Pn. Nor Hafizah Binti Salehuddin )                                             ( Pn. Norlilah Binti Ismail )
                  Setiausaha                                                                             Pengerusi



No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates